Edzők górcső alatt: Leirer Aliz – „Egy jó edzésnek van eleje, közepe, vége!”

Miért kell dicsérnünk magunkat és hogyan lehet egészséges az életmódunk? 5+1 kérdés és válasz egy Hot iron edzőtől!

a hét edzője Leirer Aliz

Miben rejlik az általad oktatott sport különlegessége?

Alakformáló és Hot iron órákat tartok, és imádom, ahogy a kettő kiegészíti egymást. Az alakformáló óráim során leginkább a kardio, a Hot iron órákon az erőgyakorlatok dominálnak. Az aerobik vonal számomra azért különleges, mert jól variálható, gyors, pörgős, lendületes, sokszor észre sem vesszük, hogy éppen edzünk, elfáradunk.

A Hot iron egy csoportos erő-állóképességi, zenére végzett súlyzó rudas edzésmódszer, amelyet egy szakképzett edző irányít; 8-12 hetes periódusokkal dolgozik, ez alatt az idő alatt az izomzatnak elég ideje van megismerni a főbb gyakorlatokat, épp ezért fokozatosan szokunk meg egy adott terhelést. Ha már elsajátítottuk a helyes technikát a Hot iron I program során, jöhet a következő lépcsőfok, a Hot iron II, majd az Iron Cross.

Tovább

Tónusos izmok, szép formák: Booty Barre

Rajt:

A 90. sportbeszámolómat egy Amerikából behozott edzésformáról, a Booty Barre-ról olvashatjátok!

Mintha csak az Aranyélet című magyar sorozat díszletei közé csöppentem volna: az elektromos kapun túl egy kis halastó, majd egy budai családi házból átalakított exkluzív terem vár. Kedves fogadtatásra érkezem, majd a cipellőmtől és a kabátomtól pikk-pakk megszabadulok.

Ahogy én láttam:

Az öltözőket nem nehéz elnézni: a piros lámpa fényével bevilágított a női, míg a kéken világító ajtó a férfiak öltöző rezidenciája. Itt ér a második kellemes csalódás: komfortos, tiszta, a fény miatt mégis hangulatos az öltöző, az ülőhely és az aljába beépített, ruhák tárolására alkalmas kis fiókok kimondottan tetszenek. Még az öltözést is feldobja a szomszédból átszűrődő (még az előző óra közben szóló) zene-bonálás.

Lassan elmúlik hat óra…a szomszéd teremből kilépő összes résztvevőről szakad a víz. Amikor belépek a terembe, akkor találkozok az edzővel, Fruzsival; szálkás tónusosan izmos alakja inkább vonzó számomra, mintha egy hatalmas, body builder alkatú nő tartaná az órát, aki két edzést között csak shake-t hajlandó inni.

földön sport szép alakPillanatok alatt a tükör előtt terem minden nő az addigra már fullon lévő teremben: bemelegítés követi a kezdeti ámulást, amit (a kedvenc színemmel tarkított és a jól felszerelt) terem okoz. 

földön sport szép alak
Bemelegítés után  a karjainkat is erősítjük 

Az átmozgatás után későbbi kebelbarátunkhoz, a terem szélén található rúdhoz lépünk, ahol hosszú-hosszú perceken át az alábbi feladatokat csináljuk:

földön sport szép alakBizony, lábujjhegyen guggolás különböző formában és módon, mindkét oldalunkra. Apropó itt kimondottan tetszik, hogy miközben folyik rólam a víz, még olyan testtájakra (mint például a csípőre, valamint a comb oldalsó részére) is edzünk, amikre más edzéseken ennyire specifikusan nem szoktunk. Az óra közben üvöltő, süvöltő hip-hop és party zenék azért emlékeztetnek arra, hogy nem egy balettársulat kezdő óráján veszek részt. Az edző olykor kijavít, de inkább szóban korrigál minket.

földön sport szép alak

földön sport szép alak
Hasazunk...huhh!

Úgy gondoltam, hogy az eddig lenyomott, közel tízezer felülés, amit anno Rubint Réka diktált nekem a laptop monitorján keresztül, igencsak megedzett, de hát tévedtem…nagyon kemény hasizomgyakorlatokkal koronázzuk meg a végéhez érő órát. Reggelente megölném azt az embert, aki kitalálta a korán kelést, ezekben a pillanatokban pedig azt az illetőt, aki kitalálta a „Szépségért szenvedni kell” című mondást.

Viccet félretéve: kemény, izzasztó, mindent átmozgató, felüdítő órán vagyunk túl, mire eljutunk a nyújtásig.

Ami fontos:

Kimondottan szeretem az olyan sportokat, amiket mezítláb végezhetek (így volt a Primal Move és a legtöbb jóga esetében is), egy kis izomlázat is éreztem másnap, de az biztos, hogy a vádlim komolyan „büntetést” kapott.

Hol?  Pilates Factory, Budapest II. Virányos út 15/a.
Mennyibe kerül? http://pilates-factory.hu/hu/arak
Mit vigyél? törölköző, edzőcucc (cipő nem kell), víz
Korosztály: 10-45 év (ezen az órán csak nők voltak, viszont az azt megelőző edzésen egy férfi is)

Pontozás

Kínzó faktor: 9/10
Ennyire formál: 10/10
Edző: 9/10
Helyszín: 10/10
Ennyire fáj másnap mindened: 6/10

Tovább

Édeskettesben vagy magányosan jobb csinálni?

Amikor pár évvel ezelőtt – elnyomva addigi kényelmes énemet – mozogni kezdtem, néha bennem volt a félsz és nem mertem megtenni az első lépést az edzőterem felé. Nem a lelkesedésem vagy a motiváció hiányzott, hanem egy „mankó”, amivel könnyedén átléptem az ismeretlen hely ismeretlenségén. Mióta aktívan csinálom a blogot, már oldódott bennem ez, bár még a mai napig van olyan, hogy tanácstalanul állok, ha a recepciós nem magyarázza el mit merre találok. 

A következő problémakört általában az adta, ha az ismerőseim sokadszorra mondták le különböző női, koholt vagy valós indokkal az edzéseket – amivel egyúttal az én kedvemet is elvették –, ezért úgy döntöttem, hogy az időm nagy részében egyedül fogok edzeni. Nem kell idő, helyszín és kedv tekintetében másokhoz igazodnom. Néha jól esik, ha valaki eljön velem, de már nincs összefüggés az én mozgásom és az ő kedve között. Együtt vagy külön jobb edzeni? Most titeket, olvasóimat kérdeztelek erről a témáról!

ezt figyeld sportKornél (39)

Kerékpározni és futni általában egyedül szoktam, de olykor a barátokkal közösen megyünk mozogni. Máskor a lányaimmal is együtt szoktam tekerni, de mivel még kicsik, ilyenkor óvatosabb tempót diktálunk.”

Lídia (25)

„Jómagam, már több mint négy éve léptem be a sport világába. Az évek alatt próbáltam megtalálni a számomra legizgalmasabb edzésfajtát. Így van tapasztalatom több területen is: kickbox, futás, aerobick, gymstick, TRX, cross training illetve jelenleg egymagam próbálok felkészülni a visegrádi spártai futamra. A bevezetést a sport világába elsősorban a legjobb barátnőmnek köszönhetem, aki nélkül biztos, hogy nem próbáltam volna ki annak idején a kickboxot. Ezért is tartom fontosnak, hogy ha valaki a semmiből kezdi el űzni bármelyik edzésfajtát is, nagyon-nagyon sokat számít, ha van mellette valaki, aki bíztatja, legyen az akár a párja, a barátja vagy az edzője. Jobban preferálom, ha egymagam edzhetek, de ez nem jöhetett volna létre az elmúlt pár év tapasztalatai nélkül, melyekre leginkább csoportos edzések alatt tettem szert. 

Mára tanultam annyit, hogy össze tudjak állítani magamnak egy edzéstervet. De, mivel senki sem tökéletes, így én sem, örömmel fogadom, ha időnként egy-egy TRX edzés erejéig a párom mellém áll és az esetleges hibáimra figyelmeztet, illetve ha tudom, hogy néz, tudom, hogy nem vagyok egyedül, s más is lát, az jobb teljesítményre ösztönöz. Alapvetően úgy állok hozzá, ha épp azért akarok edzeni, mert kicsit ki akarok kapcsolni, akkor azt mindenféleképp egyedül teszem, akár egy 5-6 km-es táv lefutásával, akár egy 60 perces TRX edzéssel. Viszont, ha a célom a saját teljesítményem növelése, akkor nem lényeges, hogy egyedül mozogjak, sőt, időnként jót is tesz mások jelenléte.”

Adri (36)

„Miért jutottam el oda, hogy a squash helyett inkább a rendszeres spinninget választom? Egy ideig a barátnőmmel jártam squash-ra, mivel amúgy ritkán találkoztunk, így egy idő után feltűnt, hogy egyre többet beszélgetünk játék közben. Mértem magam kütyükkel, 250-300 kalóriákat égettem egy alkalommal, ami elég alacsony edzéshatást jelent. Aztán egy alkalommal nemcsak az edzést, hanem az egész napomat kielemeztem, és kiderült, hogy az az időszak, amíg a metrótól gyalogoltam a squash teremhez, nagyobb edzéshatásúnak minősült. Soha többet nem mentem squash-ra: oda csak pasival vagy az ellenségeddel menj, barátnővel sosem. Így maradt a spinning, és 50 perc alatt a 470 kcal, azaz maximális edzéshatással. Szerintem az együtt edzés abban motivál arra, hogy megmozduljunk, de ha beállt a rend (vagy elég motiváló az, hogy kihasználjam a havi fitneszbérletem), akkor az egyedül edzés sokkal hatékonyabb, nem vesz el energiát és jobban tudok koncentrálni.”

Tovább

Edzők górcső alatt: Ágh Csaba – Az egészséges életmód a test és a lélek közös nevezőjében mérhető

Ágh Csabával már többször találkozhattál az oldalamon: miután voltam az óráján, kifejtette véleményét a fájdalomról és az egészséges edzés utáni ételekről. Ezúttal ő került a górcsőm alá és válaszolt az 5+1 kérdésemre!

a hét edzője motiváció ezt figyeld
Ágh Csaba

Miben rejlik az általad oktatott sport különlegessége?

Több területtel is foglalkozom, így a válasz a légzéstechnikai edzésmódszerre vonatkoztatom (erről bővebben itt), amelyet két kiváló kollégával dolgoztunk ki (Csizmadia Zoltán Európa Bajnok bronzérmes judo versenyző, valamint Pánczél Gábor, a KSI judo szakosztályának vezető edzője).

A módszer lényege, hogy a sportolók megtanulják a tüdőkapacitásuk 100%-át kihasználni. Miért lényeges ez? Terhelés alatt a légzés gyorsan szétesik, felszínessé válik. A felszínes légzés miatt alacsonyabb hatékonysággal megy végbe a gázcsere a tüdőben, nem jut a szervezet elegendő friss oxigénhez, a felesleges szén-dioxidot pedig nem tudja megfelelő mennyiségben leadni. Mindez csökkenti a koncentrációs képességet és a reakcióidőt. A felsoroltak közül bármelyik egy mérkőzés elvesztését eredményezheti. Önmagában persze a légzés csak egy dolog. Az alapok elsajátítása után sportág -és egyén specifikussá tesszük a technikákat. Mindezt ötvözzük a megfelelő erőnléti edzésekkel – így foglalva keretbe a felkészülést az alapoktól a legmagasabb szintű megmérettetésig.

Kigyúrt, szálkás vagy elfér egy kis felesleg?

Beszéljünk az átlagemberekről, mivel az edzőtermek látogatóinak döntő többsége közülük kerül ki. Ebben az esetben egyértelmű, hogy elfér egy kis felesleg. Az átlagember célja elsősorban a közérzetének javítása. Például, hogy ismét lássa a vonzalmat a társa szemében, amikor végigmegy a lakáson egyetlen törölközőben. Vagy mondjuk ne tűnjön el a romantika az életükből a gyerekek megszületését követően. De ugyanígy kiemelhetném az idősebb korosztályt, akit inkább az érdekel, hogy csökkenteni tudja a vérnyomáscsökkentő gyógyszer adagját, vagy hogy önfeledten kergethesse az unokáját nyáron a játszótéren. Ezekhez a célokhoz nem kell más, csak célirányos edzésmunka, a napi ritmushoz és időbeosztáshoz igazított táplálkozás, és maximum egy jó edzőtárs vagy segítő, aki a kellő motivációt is megadja egy-egy zűrösebb napon, amikor magunktól elkerülnénk az edzőtermet.  

Mik a jó edzés alapismérvei?

A legfontosabb a hatékonyság. Mindenki valamilyen céllal érkezik az edzőterembe, vagy a sportpályára. Amennyiben ez az elsődleges cél nem érvényesül, már elvetettük a csalódottság magvait. A legfrappánsabb megfogalmazást Amerikában hallottam Martin Rooney-tól, amely szabadfordításban így szólt:

"Dobj le pár kilót, izmosodj és érezd jól magad."

Szerintem telitalálat. 

Mitől lesz valakinek egészséges az életmódja?

Úgy gondolom attól, hogy tartalmasabb és boldogabb életet él. Az egészséges életmód nem határozható meg a saláta és a rendszeres tenisz hasonlatával. Mit ér az értékes összetevőkben dúskáló étel, ha nincs semmilyen íze és nem tölt el jó érzéssel a fogyasztása? Hol marad az élvezet? Hol marad a lélek?
De nem kikerülve a választ, a saját értelmezésemben az az egészséges, ahol a test és a lélek megtalálja a közös nevezőt, és egyik sem megy a másik rovására.      

Melyik sporteszközt tartod a leghasznosabbnak?

Nincs ilyen sporteszköz, hacsak a tudást nem vesszük annak. Egy sporteszköz önmagában csak egy eszköz. A mögötte lévő tudás és az edző szakértelme, tapasztalata és gondolkodásmódja teszi mindazzá, ami benne rejtőzik a lehetőségek szintjén.  

Milyen motiváció az, amely mindig hat rád, ha nincs kedved mozogni?

Azoknak az embereknek a példája, akik minden nehézség ellenére a MEGOLDÁSOK, nem pedig az ÖNSAJNÁLAT lehetőségeit keresik. Az a jó, hogy egyre többen vannak! :)

Tetszett? ITT még több motiváló cikket találsz!

Tovább

Mehet a like!

Budapesti sportok - Move it, Blondie

blogavatar

Sportolnál, de sosem hallottad az edzés nevét azelőtt? Nem tudod, mit válassz, mennyibe kerül és hogy mire számíts? Ne kockáztass, én minden sportot kipróbálok helyetted Budapesten - tapasztalataimat a blogon osztom meg Veled! Emellett ismert emberektől, sportolóktól, edzőktől olvashatsz inspirációkat, hogy még a legzordabb időben vagy fáradtan is örömmel menj el edzeni. Mindez egy lelkes, szőke lány szemén keresztül, szubjektíven - nem csak nőknek! Földön, vízen, levegőben.