Senkinek sem kell másokhoz mérnie magát – A hét edzője Matisz Viki

A sejtedzés különleges dolog, már a neve is sokatmondó. A hét sportjának edzője – aki momentán ezt a mozgásformát oktatja –most beavat minket abba, hogy ő miként vélekedik az egészséges életmódot körbeölelő kérdésekről.

Miben rejlik az általad oktatott sport különlegessége?

Számomra a tánc az, ami egyszerre tölt fel és fáraszt le, a lehető legpozitívabb értelemben. Annyira komplex a mozgásanyag, amivel táncban dolgozni lehet, hogy úgy érzem, minden kis porcikámat totálisan átmozgatom. Tud finom és könnyed lenni, de erős és határozott is. Jelen vannak a női és a férfi energiák, ahogyan bennünk is. Maga az improvizáció pedig ezeken felül leginkább a pillanat örömére tanít meg: hogy értékeljem, figyeljem, kapcsolódjak az itt és mosthoz. Emellett képes legyek kapcsolódni a saját testemhez, illetve a körülöttem levő emberekhez is. Egy sejtedzésen izzadunk, és élvezzük az izmaink égető munkáját, ahogy óráról órára jobb formába kerülünk, de emellett pont, hogy keressük a legminimálisabb izommunkát is, az organikus, szabad, áramló mozgást.

Kigyúrt, szálkás vagy elfér egy kis felesleg?

Ha a saját szemszögemből nézem, akkor magamon nagyon minimális az a felesleg, amivel jól érzem magam, inkább a szálkás az, amit szeretek, és amiben jó érzéssel vagyok. (Mellesleg ehhez is a tánc bizonyult a leghatékonyabbnak számomra.) Ha a résztvevők megkérdezik, őszintén úgy érzem, szuper dolog egy kis felesleg is, nem szabad ezzel bántani magunkat. (igen, magammal elég szigorú vagyok, ezen dolgozom...). Sőt, alkotás szempontjából meg kifejezetten szuper, hogy annyifélék vagyunk, más testünk van, és másfajta mozgásunk. Mindenki egyszeri és egyedi. Így még fantasztikusabb látni, hogy ennyi különböző ember hogyan old meg egy közös feladatot, vagy mutat be egy performanszot. Elsődlegesnek a saját szempontomból is az érzetet tartom: hogy fitt és egészséges legyek, hogy jó érzés legyen a bőrömben lenni, és a testi erőt, energiát ne csak a saját magam örömére tudjam használni, hanem az élet más területén se akadályozzon a gyér fizikai állapotom, képes legyek helytállni.

földön a hét edzője tánc motiváció interjúMik a jó edzés alapismérvei?

Ahogy a sejtedzésen is, szeretem, ha megérkezünk először, és finoman kezdünk hangolódni. Testileg és lelkileg is egy kicsit. Feladatom megteremteni azt a közeget, amiben gördülékenyen folyhat a munka. Olajozzuk az ízületeinket, melegszik a testünk. Tetőtől talpig végigmozgatjuk magunkat, és szinte észrevétlenül jelenik meg az első izzadságcsepp az arcunkon. Aztán persze gyorsulgatunk, lassulgatunk. Van, amikor tényleg nehéz gyakorlatot végzünk, mégis a könnyedségre, a benne rejlő örömök megtalálására törekszünk. Eddigi tapasztalataim alapján azt látom, hogy nem elég a gyakorlatokat néhány szóban elmondani: húzd be, nyújtsd ki, tartsd meg...hiszen ezeket is sokféleképpen lehet megcsinálni. Igyekszem a teljes testtel dolgozni, a teljes képpel, és ezt a gondolkodást átadni. Képek, hasonlatok segítenek ebben a legjobban, így mindenki ugyanabban a dologban érzi magát, van, ami összeköt minket, azonosak az alapok, és ezen belül természetesen rengeteg különbség lesz. Azt nagyon fontosnak érzem, hogy mindvégig mindenki a saját határaival játsszon. Senkinek sem kell másokhoz mérnie magát. A saját lehetőségeiddel kísérletezel, és fejleszted ezeket. Amikor ismét kicsit lelassulunk, helyet kapnak a nyújtósabb gyakorlatok is. Az izmokat tehát erősítjük, rázzuk is és óvatosan nyújtjuk. 

Mitől lesz valakinek egészséges az életmódja?

Erről Tóth Gábor élelmiszeripari mérnök tanítványaként és munkatársaként tanultam a legtöbbet. Mit ehet a sejt? című blogomon kezdtem írni ezekről a tapasztalatokról. Hogy mit ehet a sejt, az számomra nem csak a konkrét betevő falatot jelenti, hanem minden olyan tényezőt, amely hatással van a sejtjeinkre. Innen jött a sejtedzés kifejezés is. Tehát a rendszeres mozgás mellett az egészséges táplálkozás, a víz (külsőleg és belsőleg is), a légzőgyakorlatok (a levegő minősége, a tüdőnk kapacitásának kihasználása), a napon, természetben töltött idő, hogy hogyan kezeljük a stresszt, mit kezdünk a szabadidőnkkel, ezek mind fontosak. Ahogy egy jó edzés, az egészséges életmód is rendkívül összetett, odafigyelést és gyakorlást kíván. Érdekes, mert van amikor nagyon szuperül, szinte gondolkodás nélkül megy, sorra jó döntéseket hozok, és van, hogy nagyon erőlködnöm kell...de hát ez a gyakorlás benne. Hibázni lehet, magadat ostorozni nem érdemes.

Melyik sporteszközt tartod a leghasznosabbnak?

A saját testünket. A testünkkel rengeteg dolgot tudunk csinálni, vagy egy másik ember saját testével. Nekem nincsen túl sok eszközöm otthon, nemrégiben vettem egy masszázshengert. Ja és egy jó futócipő, meg egy bicikli! Azok fontosak. Szerintem.

Milyen motiváció az, amely mindig hat rád, ha nincs kedved mozogni?

Hogy utána mindig jobb!!!! :) Nem kell mindig ugyanannyit, ugyanolyan erőbedobással edzeni, már az is szuper, ha csak egy picikét csinálod.

Vikin kívül, más edzőket is emgkérdeztem a témában: Adrienn szerint nem gáz, ha néha becsúszik egy kis csoki, Csabi pedig igazán különleges gondolatokat fogalmazott meg a témával kapcsolatban!

Tovább

A zsigerekig hatoló elektronikus zene tánca a testünkben: sejtedzés

A 111 szép szám. A blogomat is 2013.11.11-én indítottam el, ezért úgy gondolom, ennél a számnál megállok a sporttesztelésekkel. Nincs vége, de úgy döntöttem, egyelőre felkészülök a további 111-re.

Rajt:

Ezen alkalomból egy igen különleges táncfajtát mutatok be, a sejtedzést. Nem először közelítem meg a testedzést a belső szinteken. Ahogy anno a Feldenkrais, vagy a Nia esetében, a tánc mellett itt is masszívan a belső érzetekre figyelünk. Szinte kényszert érzek arra, hogy folyamatosan becsukva tartsam a szemem, miközben zenére mozgok, a Jurányi házban.

Ahogy én láttam:

Miről van szó?

földön tánc sportBuda művészeti és kulturális, sok emeletes, hippi iskola kinézetű helyszínéről, ahol minden különlegesség találkozik. Ennek az rendhagyó épületnek az egyik emeletén találkozom a terem mellett ülő oktatóval, Matisz Vikivel. A közvetlensége és a jelleme már belátást ad abba, ami velem fog történni, miután átöltöztem kényelmesbe. Lássuk!

földön tánc sportMint Ozora és egy diszkó keveréke, ahol csukott szemmel mozogsz, apró mozdulatokkal kezdve, kiindulásképpen minden testrészt (boka, térd, nyak stb.) átmozgatva, percenként egyre inkább belendülve. Nincs olyan porcikám, ami ne indulna meg deep house, techno vagy akár egy reaggae-szerű zenére. Kívülről nézve kattantságnak tűnhet, belül azonban nincs korlát, csak önfeledtség.

földön tánc sport

Földön fekve is csúszunk, kecsesen, máskor vadul siklunk, forgunk; a flow ez esetben nagyon fontos, nincs megállás, közben a testünk is felhevül, komoly külső.belsú mozgolódás történik. Mindeközben Viki angolul és magyarul is elmondja a vegyes anyanyelvű csoportnak az instrukciókat. Mindenféle kontakt, vagy összeütközés eközben megengedett a másikkal, olykor olvadunk - szó szerint: eleinte a talpunkon állva, majd a földre érkezve testünk “leomlik” -, emlékszem, utoljára gyerekkoromban, egy forró nyári napon “dobtam le” a testem a fűbe úgy, mint ahogy itt vetődök a talajra.

földön tánc sportA sejtedzés neked szól, akkor is, ha üvöltő zenére akarsz dühöngeni, és akkor is, ha élő bizonyosságot akarsz nyerni arról, hogy a tested egy intelligens rendszer. Már egy órán belül elfáradsz, ezért is fog jól esni a végén lévő lazítás és meditatív állapot.

Ami fontos: Nincs kényesség, ha a mozdulat azt kívánja, simán, egymást követve levetjük magunkat a földre, ezzel számolnod kell ruha tekintetében. Ez nem egy ducitréning az óra, de aktív, és csodálatos, amikor tudatosan érzékeled utána az egyensúlyod, sőt az is lehet, hogy másképp jársz utána, máshova helyeződnek a súlypontok. Pár nappal később is intenzíven élt bennem a sejtedzés nyújtotta élmény, gyakorlatilag kitáncoltam magamból 90 perc alatt minden fájdalmat és rossz érzést.

földön tánc sport

Hol? ZéróPlusz Táncstúdió (http://www.zeroballet.com/kapcsolat),
mit vigyél? iszonyat kényelmes ruhát, télen akár zoknit is, mivel óra közben is olykor szellőztetnek,
mennyibe kerül? 2000 Ft / alkalom 6800 Ft / 4 alkalmas bérlet (8hétre) 12000 Ft / 8 alkalmas bérlet (8hétre), a bérletek a hétvégi workshopokra is felhasználhatók.

Jó-jó, de motivációra van szükségem! Akkor kattints ide!

Tovább

4 dolog, amin az újévi fogyási fogadalmak elbuknak

Az újévben a legtöbben a fogyást tűzik ki céljukként: januárban megtelnek az edzőtermek, mindenki a diétás recepteket bújja. Aztán valahogy elfogy a lelkesedés, és az év végén a legtöbben ugyanott tartanak, mint 365 nappal korábban. Miért van ez így, hol bicsaklanak meg az újévi fogyási fogadalmak? Sávoly Dóra, a Fit Club Zugló személyi edzője személyes tapasztalatai alapján azt is elmondja, mit tehetünk, hogy céljaink megvalósuljanak.

Gyors, radikális változást akarunk

Nagyon sokan követik el azt a hibát, hogy az újesztendőben 180 fokos fordulatot akarnak venni, és egyik napról a másikra radikálisan megváltoztatják az étkezésüket. A tapasztalat az, hogy nem fog működni! A szervezetünket nem sokkolhatjuk hirtelen: mind az edzésben, mind az étkezésben is a fokozatosságot és a tudatosságot tartsuk szem előtt. Idő kell az agyunknak is és a testünknek is, amíg  megszokja az új rendszert.

Magunk akarjuk kitalálni a testmozgást

A fokozatosság az edzésekben is fontos tényező, mondja a Fit Club Zugló edzője. Először csak átmozgató jellegű, könnyed edzésekkel kezdjünk, és utána lehet napról napra jobban terhelni magunkat. Így nem történik meg az a gyakori eset, hogy feladjuk két hét után, miután túlerőltettük magunkat, izomlázunk lesz, és elmegy a kedvünk az egésztől. Ha valaki eddig nem folytatott sportos életmódot, mindenképpen érdemes felkeresni egy személyi edzőt, hiszen sokat tud segítni az esetleges sérülések elkerülésében. Eleinte elég a heti két-három edzőtermi alkalom, amelyet a későbbiekben képességeinknek megfelelően növelhetünk. A személyi edző sokat tud segíteni abban is, hogy otthon milyen feladatokat tudunk végezni, ha épp nem jutunk el a terembe. És az étkezéssel kapcsolatban is sok jó tanáccsal lát el.

újév fogadalom edzés kaja sport
Sávoly Dóra

Koplalós diétát választunk

A könnyedebb diétákkal érdemes kezdeni a fogyást az újesztendőben. Nem kell egyből kemény önsanyargatásba kezdenünk megvonva vagy radikálisan csökkentve a szénhidrátot, vagy ami még rosszabb: koplalásba kezdeni. Ez nem tartható fenn hosszú távon, és nem is egészséges. Sávoly Dóra azt javasolja, olvassunk utána a helyes táplálkozás alapjainak, de még inkább: kérjünk tanácsot szakembertől.

Hamar engedünk a csábításnak: így tegyünk ellene!

A nagy elhatározások általában az első kísértésekig tartanak: egy-kettőnek még ellenállunk, de a harmadiknál már elcsábulunk. Ez komoly hiba, mert itt szokott megbicsaklani a sok egészséges terv. Ha az év folyamán a párunkkal, barátokkal, kollégákkal beülünk valahova, ne hagyjuk elcsábítani magunkat az olajban tocsogó sült krumplira, a gusztusos sütire, üdítőre. Ilyenkor nagyon kell koncentrálnunk a célra, és ezek helyett salátát, cukormentes desszertet, italt válasszunk – minden esetben! A hétköznapokon előnyös, ha magunk tudunk főzni, hiszen így ellenőrzött egészséges alapanyagokból tudjuk elkészíteni a menüt, akár több napra előre. Persze ha ez nem megoldható, akkor a diétás fogásokat kiszállító cégek is jó alternatívák lehetnek: a fix ebéd nem visz el a hirtelen megoldandó (általában egészségtelen), gyors étkezések irányába.

Még egy trükk: mindig legyen nálunk valamilyen, az egészséges étkezési rendszerbe illeszthető nasi, például proteinszelet, olajos magvak, pár szem aszalt gyümölcs, alma, sárgarépa. Ezzel megoldhatjuk, hogy ne legyünk farkaséhesek, mert akkor sokkal többet fogunk enni, és óhatatlanul a kalóriadúsabb falatokat választjuk.

Tovább

Ha ezt a minimális időt magadra fordítod, a januárt tuti nem kerek formával fogod kezdeni

Sokan tartanak attól, hogy az ünnepek alatti nagy lakmározásban felszalad rájuk néhány felesleges kiló. Ez nem egyedi jelenség, azonban ha napi negyed órát magadra fordítasz és betartod Sávoly Dóra, a Fit Club Zugló személyi edzőjének edzéstervét, megúszhatod a januári mérlegeléssel járó kiakadást.

"A karácsony és szilveszter közötti időszakban érdemi, tartós elhízás nem lehetséges", nyugtat meg elsőként mindenkit Sávoly Dóra személyi edző és női thai bokszoló, aki a Fit Club Zuglóban több száz embert hozott már formába. Nyugodtan megkóstolhatjuk a nagyi bejglijét és a gazdag tálakat."

Néhány kiló felszaladhat, de azt az ünnepek után edzőtermi munkával viszonylag hamar le lehet dolgozni. "Nem ezzel van a legtöbb nehézség, hanem a hónapok, évek alatt a mozgástól elszokott testet ismét fitté formálni", teszi hozzá. Ha azonban szeretnénk az ünnepek alatt is jól érezni magunkat, és a testsúlyunk növekedését menetközben megakadályozni, azt ezúttal otthon, bármilyen eszköz nélkül, mindössze napi negyedórás ráfordítással is megtehetjük.

Tovább

Elindult a nevezés a legmenőbb magyar futófesztiválra

A Tihanyi Félmaraton történetét már sokan ismerik: a szervezők 2015-ben pár barátjuknak hirdették meg az eseményt, mondván vegyenek részt rajta mindenféle tét nélkül. A pár barát mellé sok más ember is csatlakozott és az esemény mostanra szépen túlnőtte magát. Olyannyira, hogy az őszi szezonra egy testvérversenyt is bevezettek, a Szigligeti Félmaratont, ami mellesleg az első balatoni futóversenyem volt 2016-ban. Futhathsz 7, 10, 21 kilométert, de a félmartont is teljesítheted akár párban vagy trióban. No de, itt még nem áll meg a történet, ugyanis egy bulival egybekötött eseményről beszélünk.

Íme, a teljes program:

08:00-től nyit a központ, rajtcsomagátvétel 11:45-ig
10:00-10:30: Lőrincz Olivér állóképesség specialista és edző előadása
10:30-11:00: Maráz Zsuzsanna, a 2017-es Spartathlon 2. női helyezettjének előadása
11:00-11:30: Nagy Katalin, ultramaratoni futó, világbajnok, amerikai csúcstartó, az amerikai ultrafutó válogatott tagjának előadása
11:45: közös bemelegítés Csécsei Zoltán, Guinness-rekorder ultrafutóval 12:00: szakaszos rajtolás
14:00: eredményhirdetés
14:30-15:00: Csere Gáspár mesél a Berlin Maratonról
15:00-15:30: Szőnyi Ferenc ultratriathlon világbajnok előadása
15:30-16:00: dr. Baji Balázs világbajnoki bronzérmes és Európa-bajnoki ezüstérmes magyar gátfutó előadása
16:00-tól: folyamatos fellépők egészen éjfélig (programbontás hamarosan) 16:00-17:30: egy belvárosi őrület, a Dynamite Dudes rockabilly élő koncertje 17:30-18:30: Gájer Bálint élő fellépése
18:30-20:27: dr. Catch (Bálna, Gozsdu, Ötkert, BoB, Matróz, Klikk, stb. rezidens) a legtoppabb klubzenékkel
20:27-től közös naplemente nézés, majd buli Lauer Krisztiánnal, aki 2017-ben itt teljesítette élete első félmaratonját
00:00 - a IV. Knauf Tihanyi Félmaraton Fesztivál zárása

A 2018. május 26-i Tihanyi Félmaraton eseményre az előnevezés ezennel elkezdődött a futniszep.hu oldalon, a korábbi évek tapasztalatai alapján pedig érdemes mielőbb nevezni. Én tuti ott leszek! ;)

Tovább

Mehet a like!

Budapesti sportok - Move it, Blondie

blogavatar

Sportolnál, de sosem hallottad az edzés nevét azelőtt? Nem tudod, mit válassz, mennyibe kerül és hogy mire számíts? Ne kockáztass, én minden sportot kipróbálok helyetted Budapesten - tapasztalataimat a blogon osztom meg Veled! Emellett ismert emberektől, sportolóktól, edzőktől olvashatsz inspirációkat, hogy még a legzordabb időben vagy fáradtan is örömmel menj el edzeni. Mindez egy lelkes, szőke lány szemén keresztül, szubjektíven - nem csak nőknek! Földön, vízen, levegőben.