A személyi edző akkor jön, amikor az ingyenes edzéstervek kudarcot vallanak

Sebestyén Tamás, a KissLife Fitness szakmai vezetője otthonosan mozog a személyi edzés világában, találkozott már érdekes helyzetekkel is. Megkértem, hogy mondja el, miért is érdemes és jobb életbiztosítás a villámdiéták, az önsanyargatás és a beesett bokával való egyedüli futás helyett inkább egy szakemberre, másnéven személyi edzőre bízni magunkat hosszútávon.

Személyre szabottság

Rengetegszer találkozom olyan esetekkel, amikor az emberek letöltenek egy edzéstervsablont és azt csinálják, mondván másnak is bevált. Ilyenkor csak egyet felejtenek el:

mindannyiunknak más testalkati adottságai vannak, különböző a sportmúltunk, egyesek fizikai, mások irodai munkát végeznek, éppen ezért másként alakul az izomrendszerük is.

Ha letöltesz egy edzéstervet, az lehet, hogy száz emberből pont neked beválik, másban viszont kárt tesz. Az egyik tanítványom úgy jött el élete első edzésére, hogy hozott egy képet magával az egyik híres amerikai banda kigyúrt énekeséről (nem kevés szteroid segíthette elő a kívánt forma elérését, de ezt laikusként kevesen tudják megállapítani). Kijelentette, hogy ő így akar kinézni, de utál sportolni, számára nem jelent örömet a mozgás. Hosszas munka után már elmondhatom, hogy közel áll ahhoz, hogy igazán megszeresse a sportot és az átalakult teste miatt sok pozitív visszajelzést kap a külvilágtól is (és persze már nem akar annyira kigyúrt lenni).

Folyamatos nyomon követés és visszacsatolás

Nehéz rájönni a rizikófaktorokra visszacsatolás nélkül, hiszen legtöbbször azt hisszük jól csinálunk valamit, miközben nem. A személyi edző folyamatosan edzésnaplót vezet, nyomon követi a fejlődést. Találkoztam már olyan esettel is, amikor a tanítvány szépen fejlődött, de egy idő után megállt ez a tendencia. Kiderült, hogy korábban elment túrázni, rosszul lépett, ezért a bokájával már másképpen tudott edzeni. Mikor ez kiderült, elkezdtünk a problémájával foglalkozni, így tovább folytatódhatott a fejlődése. Ha ez nem derül ki, abba is hagyhatta volna a rendszeres mozgást.

Akkor is motivál, ha mélyen vagy

A motiváció nagyon ingadozó tényező az embereknél. A könnyebbik eset, ha az illetőnek van belső motivációja, magáért csinálja és mindent megtesz az eredmény érdekében. Ez a sportolói fejjel való gondolkodás csupán az esetek 5 százalékát teszi ki! Az emberek nagyrésze általában külső motivációval rendelkezik (család, barátok, férfi-női ideál, megfelelési kényszer). Ez nem tartós dolog, mindig vannak mélypontok, ilyenkor az edzőnek kemény motivátori szerepet kell betöltenie, okosan kommunikálnia és felébresztenie a tanítvány belső motivációját, ezáltal könnyebben fejlődik, mintha önmagát motiválná. Egy jó szakember mindig tudja kihez hogyan kell szólnia: lehet, hogy van olyan vendég, akivel beszélgetni kell, másnak leordítani a fejét. Mindenkinek más a kommunikációs csatornája.

sport motiváció ezt figyeld személyi edzés személyi edző
Villám módszerekkel eredménytelen az út

A cél elérésének leghatékonyabb módja - még ha rövidtávon költségesnek is tűnik - egy jó szakember. Edzéstervet bárhonnan le lehet tölteni, akárcsak étkezési iránymutatást, Youtube videókat; több idő kell hozzá, hogy azt tökéletesen megtanuljuk, ellenben ha ott van egy szakember, aki figyeli a tanítványt, a légzéstechnikáját és közben motiválja, tanácsot ad és étrendet ír neki, az úgy bőven megéri. Hosszútávon személyi edző nélkül is ugyanott tarthatunk anyagilag: aki le akar fogyni, használhat csoda edzésterveket, csodagépeket, villámdiétát, olcsó és megfizethető dolgokat, amikkel elpazarolja az idejét, a pénzét és nem kerül sokkal közelebb a céljához. Ezzel szemben, amikor elmegy egy jó edzőhöz (még ha soknak is tűnik elsőre), biztos lehet abban, hogy megéri majd neki. Nem mindegy, hogy azt a napi 1-1,5 órát fölöslegesen, egy ismeretlen forrásból szerzett edzéstervvel vagy valóban hatékonyan tölti el. Az edzés alatt a hatékonyság maximalizálása érdekében elengedhetetlen a megfelelő koncentráció is.

Megelőzheted a sérüléseket

A prevenció szó sokak számára ismeretlen, legtöbben csak a rehabilitációt ismerik, aminek a végkimeneteleként a sérülés előtti állapotot kellene visszaállítani, ez hosszadalmas folyamat. Sokkal könnyebb lenne preventív szemlélet szerint előre gondolkodni és ennek megfelelően felépíteni egy edzéstervet, hogy megelőzhető legyen a sérülés. A sérülés olyan, mintha összetörnénk egy autót: kicserélünk rajta mindent, de nem lesz már ugyanolyan, mint azelőtt és sosem fog ugyanannyit érni. Használati tárgyból tudunk venni másikat, de az izmokkal, ízületekkel nem ez a helyzet. A sportolóknál is azt látom, hogy Magyarországon még gyerekcipőben jár a prevenció, az élsportban is inkább a rehabilitációval foglalkoznak.

Sokan elfelejtik, hogy nem az a legdrágább sportoló, akinek a legtöbb a fizetése, hanem az, aki a kispadon ül, mert sérült.

Lelkitámasz

Amennyiben egy megfelelő empátiával rendelkező személyi edző felismeri a tanítványa lelkiállapotát, hozzá tudja igazítani az edzést, így annak terápiás hatása is lehet. Sok edző erre nem figyel, pedig egy a hosszútávú edzésmunkának az empátia az alapja. Az előre megírt edzéstervet rengeteg minden befolyásolhatja, az aktuális napi edzéseket a fizikai- és lelkiállapothoz kell alakítani. Fel kell mérni, hogy mennyire valós a probléma: valóban nagy a baj vagy csak hisztiről van szó. Szerencsére nem csak én látom így. A teremben, ahol dolgozom, a megfelelő kommunikáció és az empátia egy elvárt, általános szemléletmód, amit belső képzésekkel fejlesztünk is. Ugyanakkor ez egy munkakapcsolat, valamilyen szinten meg kell tartani a három lépés távolságot, figyelni kell, hogy ne essünk át a ló túloldalára és ne kerüljünk túl közvetlen kapcsolatba, főleg az ellenkező neműek esetében.

Tovább

Ezt a lány még két szervátültetés sem tántorította el az ország legmagasabb pontjának megmászásától

Lendvai Anna cisztás fibrózissal született, huszonévesen már túl van két tüdőátültetésen, de ennek ellenére szeptemberben többedmagával mászta meg a Kékestetőt. Önmagát akkor is stuffolta, amikor már az egy helyben állástól izomláza volt, de mindenben támogatta szerelme is, aki szintén ugyanezzel a betegséggel éli a napjait. Aki beteg és nem érez magában erőt a haladáshoz, mindenképpen olvassa el ezeket a sorokat.

"Csak két hónapos voltam, amikor kiderült, hogy cisztás fibrózisom van (CF). A betegség több szervet is érinthet, nekem a májamat és a tüdőmet gyengítette, fertőzéseket kaptam el és olyan volt, mintha folyamatosan meg lettem volna fázva. Sokat jártam kórházba és napi négy órát kellett foglalkoznom a tüdőmmel. Szerencsére nem okozott nagy törést a közösségi életemben, mivel asztmás oviba jártam, ahol megértőek voltak az óvónők" - kezdi történetét Anna, akinek az állapota ellenére már nagyon fiatalon megjelent a sport az életében.

motiváció sportceleb kitartás példa futás tenisz sport Anna (fotó: 2lenses)

Tovább

A spirituális földkerülő 4. rész

Illés Adorján és barátja, Ádám már közel másfél éve kerülik meg a Földet, bringával! Az egyedi étkezést folytató és örökké jókedvű Adorjánt ezúttal Délkelet-Ázsiában értem utol: elmesélte hogyan kerültek be egy buddhista kolostorba, miért váltak külön az útjaik egy időre Ádámmal és az jövőbeli tervein túl az élethez való jelenlegi hozzáállásába is beavatott.

motiváció sportceleb interjú bicikli

A legutóbbi bejelentkezésed óta már több országot is a hátatok mögött hagytatok. Jelenleg hol tartózkodsz, és mit csinálsz ebben a pillanatban?

https://www.youtube.com/watch?v=z4hWF-xRPfg&feature=youtu.be

Június 13-án volt az egy éves évfordulója a földkerüléseteknek. Hogyan ünnepeltétek meg? Milyen érzések voltak bennetek, érkeztek gratulációk?

Ezen a napon pont külön bringáztunk. Reggel egy iskola melletti családi házban ébredtem, a reggeli után lehetőségem nyílt egy rövid beszédet tartani a diákoknak az utazás szépségéről, ezután elköszöntem a szállásadóimtól, majd elindultam. Egész nap felfelé kellett tekernem, nem foglalkoztam az évfordulónkkal. Este hulla fáradtan egy rendőrséghez értem, tőlük kértem szállást, de sajnos visszautasítottak. Viszont az egyik rendőrtiszt vett nekem kekszet és üdítőt, plusz lelkesen érdeklődött a biciklis földkerülés iránt. A lelkesedése rám is átragadt és a beszélgetésünktől feltöltődve ismét bringára ugrottam, így tekertem le még 10 kilométert a következő rendőrörsig, ahol már meg tudtam pihenni. Ott a bogárinvázió mellett internet is rendelkezésre állt, így kiírtam a Facebook-oldalunkra, hogy már egy éve úton vagyunk és megköszöntem az olvasóinknak a bíztató üzeneteket, amiket az utazásunk során kaptunk tőlük. Erre a posztra sok gratuláció érkezett.

motiváció sportceleb interjú bicikli

Az elmúlt egy évben változott az élethez való hozzáállásod?

Továbbra is szeretek élni, reggelente hálát szoktam adni az égnek, hogy egy újabb napot kaptam ajándékba. Szeretem az embereket, a természetet, és az utazásunkkal járó mindennapos kihívásokat. Ahogy gyűlnek a tapasztalataim, bölcsebbé válok, ami lehetőséget ad önmagam mélyebb megismerésére, önkorlátozó hiedelmeim felismerésére és elengedésére.

motiváció sportceleb interjú bicikli

Egy buddhista kolostorba is bejutottál, leírnád röviden az olvasóknak, hogyan sikerült és milyen volt odabent lenni? Emiatt lettél kopasz?

Tovább

Amikor a nyugi és a boksz egy mozgásban találkozik: Kamibo®

Rajt:

Ezzel a mozgásformával akkor találkoztam először, amikor a barátnőmmel egy pár évvel ezelőtti fitnesz napon random betévedtünk az egyik terembe. 45 percen keresztül a pörgős edző angol instrukciókkal tartott meg egy olyan edzést, amit azóta is emlegetünk - ez volt a Kamibo®. A távol-keleti harcművészeteket magába foglaló dinamikus mozgásforma koncepcióját Michael Dela Cruz és Oliver Prescher fejlesztette ki Németországban. Miután pozitív benyomásaim voltak róla, alig vártam, hogy ismét átélhessem az élményt és pattoghassak az ütvefúrós zenére, ezúttal azonban két barátnőm is elkísért a tesztelésre.

Ahogy én láttam:

A fitneszterem bejárata először megtévesztő lehet, mivel közvetlenül a kondigépek mellett kell elmenni, amint beléptünk az ajtón. A recepció felé pedig egy kis, szűk sávban lehet közlekedni, amit olykor a személyi edzők is használtatnak az edzettjeikkel. A teremben már zajlanak az átalakítások, így a zsúfoltság a közeljövőben megoldódik. Igényesnek tartom az olyan termeket, ahol a vezetőség tesz a vendégek komfortérzetéért. A recepciós kedves, elmagyarázza, hol találom az öltözőt és még lakatot is ad a szekrényemhez - érdemes kérni, különben nem lehet bezárni.

97 sport után már van egyfajta ízlésem, általában tudom, hogy mire hogyan fogok reagálni, és arról is van sejtésem, hogy mi fog igazán feltölteni. De bátran kijelenthetem: amire egy igazán stresszes nap után a legjobban vágyhatsz, az Tar Edit Kamibo® órája!

Tovább

"Ha vidéken elmentél futni, mindenki hülyének nézett" - Interjú a Blondie edzések legszorgalmasabb párjával

Ágóval akkor találkoztam először, amikor 2016 májusában egy barátnőjével eljött az első Blondie szigetelős edzésre. Miután körbefutottuk a Margitszigetet, kiderült, hogy az volt az első sziget köre. Ott még nem tudtam mennyire hatalmas dolog ez számára, de büszke voltam arra, hogy velünk tette meg először ezeket a kilométereket. Később a csapat állandó tagjává vált és alig telt el úgy alkalom, hogy ne érkezett volna meg kezdésre a zászlóshajójával, vagyis a férjével, Szilárddal. Ahhoz képest, hogy a két személyiség tűz és víz, de ennek ellenére nagyon is kiegészítik egymást az élet több területén, például a sportban.

ezt figyeld interjú motiváció

Mindenek előtt avassuk be az olvasókat: mióta vagytok együtt és mennyire volt jelen az sport az életetekben korábban?

Sárik-Hermann Ágota: Tíz éve vagyunk együtt, három éve házasodtunk össze, anno még az egyetemen ismerkedtünk meg. Én egy multinál dolgozom, ülőmunkát végzek, a családom pedig tipikusan nem mozgó, ahol gyakoriak szív-és érrendszeri betegségek. Ha vidéken elmentél futni, mindenki hülyének nézett,  nem volt divat a sport, de ezzel szemben a kert megmunkálása . Mivel a szüleim – főleg apukám – egész nap nehéz fizikai munkát végeztek, utána általában már nem volt kedvük mozogni. A kötelező tesi órákon felül én sem sportoltam, bár voltak próbálkozásaim: felnőttként megfordultam egy spinning órán, kangooztam, kipróbáltam a bodyartot, de mindegyikre maximum két alkalommal mentem el, mert nem éreztem, hogy ezek lennének a testreszabott sportjaim. Harminc felé közeledve érezni kezdtem, hogy nem lesz jó, ha folyamatosan 8-10 órákat ülök egy helyben. A sikertelen próbálkozások közepette 2015-ben munkahelyet váltottam, ami már közelebb volt a lakhelyemhez, így rendszeresen sétáltam a munkába, de egy dekát sem fogytam, amitől teljesen ki voltam borulva.

Sárik Szilárd: Informatikusként dolgozom egy bankban, így az ülőmunka nálam is fenn áll. Még gyerekkoromban, apukám hatására kezdtem el mozogni, hamarabb tanultam meg a jégen közlekedni, mint görkorizni. A rendszeres mozgás családi program volt nálunk, az elbeszélések szerint szerettem triciklizni, az általános iskolában már kézilabdáztam is. Ágóval voltunk már közösen síelni, de korábban nem volt jellemező, hogy együtt mozogjunk. A munkába sétálás nekem is 2015 telén jött a képbe, hiszen ahogy egy nagy márka szlogenje is szól: nincs rossz idő, csak nem megfelelő öltözet.

ezt figyeld interjú motiváció

De Ágót nem olyan fából faragták, ezért a sétálás mellett sem hagyta abban a próbálkozásokat!

Ágó: Egy téli sétám alkalmával – ekkor már 85 kiló voltam a 165 centis magasságom mellett – akadt meg a szemem egy Curves termen. Azt követően kezdtem el oda járni, aminek köszönhetően 14 kilót fogytam. Mivel még nem szültem, az is motivál, hogy a jövőben a babakocsit fel tudjam vinni a harmadikra. A narancsbőr kevésbé izgatna azzal szemben, hogyha nehezemre esne a gyerekem után futni.

Annak ellenére, hogy nem mozogtatok korábban együtt, mostanra az edzések alappillérei vagytok, hogy alakult ez így?

Ágó: A barátnőim rágták a fülemet a közös futás miatt, de nem jött össze, így valahogy nagyon jókor talált be a Blondie szigetelős edzés. Gyűlölök futni, az a típus vagyok, akinek jellemezően 100 méter után szúr az oldala, rosszul van és arra gondol, hogy mikor állhat már meg végre. Szerintem nem is futok jól, ezért is volt hasznos, amikor Krisztián (Nádasi Krisztián, az edző – a szerk.) mondta hogyan rakjam a lábamat. Folyamatosan próbálgatom a határaimat és haladok. Akik azt hallják tőlem, hogy futok, mind le vannak döbbenve. Egy edzés után posztolt képhez még egy cuki kommentet is kaptunk a kollégámtól, miszerint kívül bájos kiscicák, belül kősziklák vagyunk. Nagyon örülök, hogy Szilárddal találtunk egy olyan mozgást, amibe én sem halok bele és ő is élvezi. Sőt, mostanában rendszeresen számon is kér, hogy járok-e edzeni. 

Ágó, kipróbáltál bármilyen diétát eddig?

Ágó: Húsz évesen próbálkoztam a szétválasztós diétával, sikerült is fogynom tíz kilót, de 1-2 év múlva ugyanott voltam. Tudni kell rólam, hogy nagyon ingerült vagyok éhesen, a gyümölcsnapon este már nem szólhatott hozzám a férjem.

ezt figyeld interjú motiváció

Milyen hatással van rátok a közös mozgás?

Szilárd: Alapvetően nagyon jól hat ránk, sokat lendít a dolgon, hogy együtt indulunk el mozogni, bár én akkor is elmegyek görkorizni, ha nincs kedvem.

Ha kialakíthatnátok egy saját edzést, az milyen elemekből adódna össze?

Szilárd: Nem kötném gyakorlatokhoz, nekem sokkal fontosabb a jóleső fáradtság érzése, ami a mozgás után jelentkezik.

Ágó: Ebben egyetértek! Talán a spinningen érzékeltem azt, hogy az elején majd meghalok, de a 40. percnél végigfutott a hátamon a hideg; tudtam, hogy a nehezén túl vagyok és nincs messze a vége. Egy ideig Ausztriában dolgoztam. Az irodánkban egy ott dolgozó ötvenes férfi - aki mellesleg instruktor volt - a saját szakállára tartott gerinctornákat. Az órákon Flexibart is használt, ami nekem nagyon bejött. Ráadásul annyira jó volt, hogy az egész IT-szekciót képes volt odacsalni.

Felnéztek-e bárkire az elért sportsikereiért?

Ágó: Hosszú Katinkát követem a közösségi oldalain, volt rá példa, hogy azért mentem el reggel edzeni, mert láttam az instáján egy mozgásra biztató képet. A Michael Phelpsről készült reklámot pedig rengetegszer megnéztem, imádom az aláfestő zenéjét, egy időben rendszeresen hallgattam, mielőtt edzeni vagy gyalogolni indultam. 

ezt figyeld interjú motiváció

Szilárd: Régen nagyon szerettem nézni az olyan extrém sportokat, mint a BMX, a görderszka és a görkori. Az egy egészen más világ, mivel a versenyzők elég keményen összezúzzák ott magukat. Engem motivál az akaratuk és az elszántságuk, hiszen azaz életük, hogy miután szó szerint a padlóra kerülnek, felállnak és újra visszamennek a rámpa tetejére.

Vannak kitűzött sportcéljaitok?

Szilárd: Mostanra már elég sokat fogytam, szeretnék már izmot is építeni, érdekelnek a saját testsúlyos edzések. Valami szervezettebb dolgot szeretnék, gondolkozom a kettlebellen, mert jókat hallottam róla.

Ágó: A súlyzós edzések szimpatikusak, kacérkodtam a BBG programmal is. Még nem kezdtem bele, mert számomra fontos, hogy egy edzőtől külső visszajelzést kapjak, hogy ne feltétlenül egy edzésterv sémát kövessek. 

Mi a legfőbb motivációtók akkor, ha nincs kedvetek edzeni?

Ágó: Nekem Szilárd. Amúgy mindig valami más, általában valamilyen zene, nemrég például egy autentikus cigány zenekar muzsikája indított utamra. A Curvesben minden századik edzésnél pólót kapunk, valamint havonta mérnek minket, ezek mind buzdítanak. Volt olyan hét, hogy hatszor mentem edzeni, annyira sikerült motiválnom magam.

ezt figyeld interjú motiváció

Szilárd: Nekem általában nincs szükségem motivációra, csak addig nehéz elkezdeni, amíg neki nem indulok. Ha pedig már mozgok, hiába vagyok fáradt, tudom, hogy jó lesz.

Tovább

Mehet a like!

Budapesti sportok - Move it, Blondie

blogavatar

Sportolnál, de sosem hallottad az edzés nevét azelőtt? Nem tudod, mit válassz, mennyibe kerül és hogy mire számíts? Ne kockáztass, én minden sportot kipróbálok helyetted Budapesten - tapasztalataimat a blogon osztom meg Veled! Emellett ismert emberektől, sportolóktól, edzőktől olvashatsz inspirációkat, hogy még a legzordabb időben vagy fáradtan is örömmel menj el edzeni. Mindez egy lelkes, szőke lány szemén keresztül, szubjektíven - nem csak nőknek! Földön, vízen, levegőben.