Edzők górcső alatt: egy jógás szerint négy dologra van szükségünk az egészséges életmódhoz

Az edzők górcső alatt sorozatomban legutóbb egy pörgős sport edzőjének válaszaira voltam kíváncsi. Most egy jóga oktatót, Halmos Júliát kérdeztem meg az általa is oktatott, jelenleg divatos mozgásirányzatról.

a hét edzője motiváció Halmos Júlia

Tovább

Edzők górcső alatt: „Engem a vendégeim motiválnak” 

Vörös Katalin óráján már megfordultam, amikor a Kangoo-t teszteltem, azonban most az általa oktatott másik sport, a TRX kerül előtérbe. Kata szerint minden fejben dől el és ha fáradt simán beáll edzeni a saját óráján, hogy a csapatával küzdje végig az edzést.  

a hét edzője kangoo trx motiváció edzés
Vörös Katalin

Miben rejlik az általad oktatott sport különlegessége?

2013-ban végeztem el a TRX oktatói képzést és azóta teljesen a szerelmese lettem ennek a sokoldalú funkcionális eszköznek. Az edzés során több izomcsoport mozgatható meg egyszerre, mely során egyszerre fejlődik az erő és állóképesség is és javul a koordináció. A gyakorlatok során folyamatosan dolgoznak a core izmok. Nagyon hatékony alakformálási eszköznek tartom (persze az edzések mellett oda kell figyelni a táplálkozásra is). Számtalan gyakorlatot el lehet vele végezni, lehet könnyíteni, illetve nehezíteni őket, ezáltal nemtől, kortól és fittségi szinttől függetlenül végezhető. Mindegy, hogy 20 vagy 50 évesek edzenek, mindegyik korosztály keményen küzd az órák során. 

Kigyúrt, szálkás vagy elfér egy kis felesleg?

Úgy gondolom, hogy ebben a kérdésben nehéz dönteni és nem is igazán nekem kell, hiszen a lényeg az, hogy segítsem a vendég álmait, céljait megvalósítani. Ebben a kérdésben neki kell eldöntenie, hogy ő mit szeretne elérni, mitől lesz ő boldog és hogyan fog tudni egészséges életet élni. Én csak segíteni, támogatni tudom abban, hogy elérje a célját.

a hét edzője kangoo trx motiváció edzésMik a jó edzés alapismérvei?

Úgy vélem, hogy ez egy nagyon összetett kérdés, hiszen a munkánk során emberekkel foglalkozunk és minden ember egyedi. Mindenkinek máshogy reagál a teste a terhelésekre. Máshogy kell őket megközelíteni. Ennek az oka lehet az, hogy mást szeretnének elérni (kigyúrt, szálkás), mások a céljaink, más testalkat típushoz tartozunk (ektomorf, mezomorf, endomorf), más izomrost dominanciával rendelkezünk. Hiába tudom, hogy egy vendégemnek jó a koordinációja és jól terhelhető, ha aznap amikor edzeni jön hozzám teljesen kimerült idegileg, elfáradt a munkájában, akkor a koncentráció hiánya miatt én nem fogom tudni ugyanazt az intenzitású edzést vele végrehajtatni, mint máskor - hiszen abból nagy valószínűséggel csak sérülés lenne. Fontosnak tartom, hogy tudjunk edzőként megújulni, új gyakorlatokkal tovább fejleszteni a vendéget

Mitől lesz valakinek egészséges az életmódja?

Megfelelő táplálkozással és edzéssel. Fontos, hogy olyan edzést, testmozgást végezzen az illető, amitől jól érzi magát, felszabadítja és kikapcsolja őt egy hosszú fáradt nap után. A táplálkozást illetően egyen tisztán, minőségi ételeket. A vendégekkel, akikkel dolgozom az egészséges életmód elérésében a megfelelő minőségi táplálkozást a legnehezebb megvalósítani. Nem tudják egyik napról a másikra teljesen megreformálni a táplálkozási szokásaikat és szenvednek tőle. Ezzel sincs semmi gond. Persze fejben dől el, hogy én ezt meg akarom tenni és változtatni akarok.

Akik félnek belevágni egy teljes életmód változtatásba azoknak azt tanácsolom, hogy egyszerre csak egy lépést tegyenek meg. Amikor 13 éves koromban 72 kg voltam és fogyni akartam, először a cukros italoktól szabadultam meg. Nagyon szerettem a kenyeret és a péksüteményeket, így ez volt a következő lépés. Egyszerre csak egy káros dolgot iktattam ki és így nem éreztem annyira drasztikusnak a változtatásokat. Szóval az egészséges életmód mindenki számára elérhető, megvalósítható, még ha kis lépésekben is kezd hozzá.

a hét edzője kangoo trx motiváció edzésMelyik sporteszközt tartod a leghasznosabbnak?

Kicsit elfogultnak érzem magam ebben a kérdésben, hiszen 2013 óta a TRX szerelmese vagyok. Mellette nagyon szeretem a kettlebellt, a gumikötelet, a medicinlabdát, a haskereket, a Dbands-et és a sparrowbaget. Szeretem ezeket az eszközöket használni, nagyon hasznosnak tartom őket, mivel mindegyik más terhelést ad az edzés során.

Milyen motiváció az, amely mindig hat rád, ha nincs kedved mozogni?

Engem a vendégeim motiválnak, az ő kitartásuk és az, hogy a család és a munka mellett többször is lejönnek egy héten edzeni, amit keményen és kitartóan végig is csinálnak. Amikor fáradtnak érzem magam, akkor a haladó TRX óráimon beállok a vendégek közé edzeni. Feltöltenek és lelkesítenek engem is, mivel egy csoportban, az edzésen egy csapatként küzdünk a céljainkért, ami igazán motiváló tud lenni és rengeteg erőt ad a további munkámhoz.

Nem elég a mozgásformákból? Folyamatosan kisérlezetnél? Még rengeteg sportról olvashatsz beszámolót!

Tovább

Nincs több kifogás: "Füles be, külvilág kizár és mehet az edzés" 

Az edzők górcső alatt sorozatom következő instruktora, Nádasi Krisztián bevállalta, hogy édesszájúsága ellenére kemény edzéseket tol és tart is, valamint nem cövekel le egyetlen sporteszköz mellett sem. Kifogás pedig mindig van, csak el kell indulni.

Nádasi Krisztián

Miben rejlik az általad oktatott sport különlegessége?

A Boot Camp, bár hivatalosan az amerikai tengerészgyalogosok kiképzésének "átfitneszesített" változata, ezt korántsem ennyire egyszerű defíniálni. Itt alapvetően a szabadban vagyunk, a természet az edzés helye és olykor a felhasznált eszköz is. Saját testsúlyos edzésforma ez, viszonylag egyszerű gyakorlatokkal, így nem igényel kifejezetten előképzettséget. Leginkább idő alapon dolgozunk, emiatt szinte mindegy, hogy az ember férfi, vagy nő, hány éves, vagy, hogy milyen edzettségi szinten van. Mindezeken túl sok gyakorlatot játékos formában élvezhetnek az edzésre érkezők - mint például társhordások, különféle páros gyakorlatok, stb. Az együtt, közösen, egymást segítve végrehajtott gyakorlatok plusz élvezeti élményt adnak, akár egy csapatépítőn.

Számomra pedig ott a csavar az egészben, hogy annak idején, a Rendőrtiszti Főiskolán kiképző voltam. Bár az másfajta célt szolgált, de azért azokat az időket itt is hasznosítom - a hozzám érkezők legnagyobb örömére.

Kigyúrt, szálkás vagy elfér egy kis felesleg?

Egészséges-középutas. Edzőként is úgy tartom, hogy magadnak kell megfelelned. Lehetsz elégedetlen, mert hiszem, hogy az visz előre, de meg kell találni azt a pontot, amivel az elérni kívánt szint még megfelelő energia ráfordítással lehet a tied. Ne az legyen a cél, hogy minden szabadidődet mozgással és egy ideál elérésével töltsd. Tudnunk kell azt is - bár sokan csak takaróznak vele - hogy a genetikád igenis befolyásol.
Személy szerint egyébként nyilván közelebb áll hozzám a sportosabb élet, és így a kinézet is, de inkább úgy fogalmaznék, hogy a tested tükrözze az általad helyesnek tartott életmódot.

Mik a jó edzés alapismérvei?

A legfontosabb, hogy feltöltsön, és jól érezd magad. Legyen ez egy könnyedebb mozgásforma, vagy nagy súlyok mozgatása, ha a végén azzal az érzéssel ballagsz hazafelé, hogy "igen, ma is odatettem magam és ez milyen jól esett", akkor jó úton jársz.

Ezen az aspektuson túl a jó edzés nem ártalmas az egészségre, nincs – vagyis inkább minimális – a sérülés veszélye és teljes egészében átmozgat, valamint a célodnak is megfelelő. Nem feltétlenül kell súlyok között elképzelni a fejlesztő edzést sem. A ma olyan divatossá vált funkcionális edzésformák például alapvetően a teljes test megmozgatására törekszenek, minimális eszközigénnyel, olyan mozgásokon át, amiket a mindennapokban is hasznosítani tudunk. Ezért hobbi szinten sokaknak pont megfelelő lehet.

Mitől lesz valakinek egészséges az életmódja?

Ilyenkor vannak ugye a szokásos étkezéssel kapcsolatos klisék, mint a cukor, fehér liszt, meg a túl zsíros ételek elhagyása. Ugyanakkor a "mindenmentes" élet szerintem kivitelezhetetlen... Én hihetetlenül édesszájú vagyok és bár általában egészségesen igyekszem ezt csillapítani (zab, kókusz, gyümölcsök, magvak, stb.) de azért el-elcsábulok magam is olykor. De az egészséges életmódnak csak egy része az étkezés.

Néhány egyszerű gondolat köré tudnám ezt felépíteni:
1. Mozogj rendszeresen!
2. Amennyire lehet, kerüld a cukrot, és a feldolgozott, illetve készen elérhető ételeket! Ezzel összefüggésben pedig: fedezd fel a saját konyhádat! Nem akkora ördöngösség, és minél nagyobb lesz a rutinod, annál kevesebb időt igényel majd. A saját magad által készített étel nem csak pontosan a te ízvilágod lesz, hanem tudod is, mi minden került bele.
3. Szakíts időt magadra! Ez legalább annyira fontos. Állj meg egy pillanatra olykor, és engedj le, csináld azt, ami éppen jól esik.

Melyik sporteszközt tartod a leghasznosabbnak?

Sokfajta eszközt használok az edzéseimen, de nem nagyon tudnék egyre szűkíteni, mivel kiegészítőknek tartom őket, hiszen a lényeg a mozgás, ahhoz meg csak Te kellesz.

Jónak tartom a különbőző ellenállásokra alapuló gumiköteleket, szalagokat, vagy az agility létrát, amivel feldobható az edzés. Ha a komplexitást nézzük, a felfüggesztett eszközök, mint például a TRX egy nagyon hasznos dolog tud lenni - de azért jó, ha tisztázzuk, hogy az sem csodaszer. 

Milyen motiváció az, amely mindig hat rád, ha nincs kedved mozogni?

Edzőként mindig az az első gondolatom, ha valaki elkezd velem mozogni, hogy most jött el az idő, hogy megtanítsam neki a mozgás szeretetét. Ennél nagyobb motiváció szerintem sosem lesz. Pont ezért az én motivációm belülről fakad. Az, hogy egy fárasztó napon is tudom, hogy nem vesz el belőlem annyit, mint amennyit adni tud. Aki rendszeresen mozog, annak mondani sem kell, mert saját magán tapasztalja, hogy hiába egy fárasztó nap, feltöltve távozol utána. Ezzel a tudattal sokkal könnyebb nekiindulni. Előfordul, hogy ennek kezdetkor én is a végét várom, de ilyenkor füles be, külvilág kizár és mehet az edzés. Olykor csak elindulni nehéz, a többi jön magától.

Tovább

Edzők górcső alatt – Péntek Enikő: „Nem mindegy, hogy harcolunk a természettel vagy finoman alakítgatjuk azt, amit kaptunk”

Mikor 2013-ban elindult a blogom, elsőként Péntek Enikő Zona edzésére mentem el. Ő az edző, aki nem csak szép, de számomra követendő például szolgál kedvessége és kitartása miatt. Hosszú idő után most ismét szerepel a blogomon, csak ezúttal a hét edzőjeként került a górcsőm alá. 

a hét edzője kitartás motiváció interjú
Péntek Enikő

Miben rejlik az általad oktatott sport különlegessége? 

Gyors, hatékony és nagyon változatos. A gyakorlatvariációk tárháza végtelen, állandó kihívást és fejlődést biztosít. A funkcionális erősítő gyakorlatok, a core izomzat erős igénybevétele révén egészségvédelmi szempontból is nagyon pozitívak. A ZONA edzés során blokkokban felváltva fókuszálunk két izomcsoportra, vagyis amíg az egyik izomcsoport (testZóna) dolgozik, a másik regenerálódik. Így lehetséges a maximális intenzitáson való edzés az elejétől a végéig. 

Kigyúrt, szálkás vagy elfér egy kis felesleg? 

Erre úgy válaszolnék, mint Gombóc Artúr arra a kérdésre, hogy melyik a kedvenc csokoládéja. :)

Nekem ez is és az is tetszik. Szépnek tartom a filigrán, törékeny alkatot, az atletikus nőket, de a kerekebb, nőiesebb formát is. A lényeg, hogy feszes és ruganyos legyen. És azért egy nőre kell valamennyi zsír. A szárazra szálkásított forma egyáltalán nem tetszik.

Azt gondolom, hogy mindenkinek ismernie kell a genetikai adottságait és annak alapján kihozni magából a legtöbbet. Ha például valaki nagyon hízékony, kerekebb, „levegőtől is hízó” típus, akkor nem reális a teljes szálkásságra törekedni, mert akkora lemondásokkal járna esetében, ami hosszú távon nem vagy csak nagy kínok árán lenne fenntartható. Akkor inkább törekedjen a „kerek, de feszes” fazonra és viselje baromira büszkén a nőiességét. Ha ez sugárzik belőle, úgyis a legjobb nő lesz! 

Ha valaki alapból atletikus, könnyebben izmosodó típus (mint pl. én), akkor béküljön ki vele, hogy sosem lesz finom, homokóra alakja és a vékonyabb, ektomorf alkatúak ne feltétlenül brazil popsira pályázzanak. Bár a test csodásan alakítható, azért tényleg nem mindegy, hogy harcolunk a természettel vagy finoman alakítgatjuk azt, amit kaptunk.

a hét edzője kitartás motiváció interjú
Mik a jó edzés alapismérvei? 

Az edzés akkor jó, ha megfelel a fittségi szintünknek (kihívást jelent, de nem haladja meg erőnket), ha örömöt okoz és hatékony. Az, hogy egészségünkre építő és nem destruktív hatással van, az alap. Én ezeket említeném. És még a változatosságot, ami a folyamatos fejlődést is biztosítja.

Mitől lesz valakinek egészséges az életmódja?

Minden ember célja, hogy fizikailag, lelkileg és szellemileg is rendben legyen, hogy egy az egyben jól érezze magát a bőrében. A rendszeres, jól megválasztott edzés és a megfelelő táplálkozás egyértelműen támogatja ezt. Megfordítanám: az a jó táplálkozás és sport, ami ezt támogatja. 
Az életmód persze ennél tágabb fogalom. Az élet milyenségét mutatja és a kultúrával, szokásokkal, emberi kapcsolatokkal is összefüggésben van. Azt gondolom, nem túlzottan erőltetett feltevés, hogy az edzés ezekre a tényezőkre is pozitív hatással van.

a hét edzője kitartás motiváció interjúMelyik sporteszközt tartod a leghasznosabbnak? 

Én személy szerint az emberi testet. Mindent meg lehet oldani saját testsúlyos edzéssel, de tény, hogy az eszközök változatossá, játékossá teszik az edzést. Amit én szeretek, az a súlyzó, a zsámoly, az ugrálókötél. De ha kilépek a saját edzésemből, akkor a labdát és a bringát említeném.
Milyen motiváció az, amely mindig hat rád, ha nincs kedved mozogni?
A legfőbb motiváció, hogy a rendszeres edzéstől iszonyatosan sok energiám lesz. Kicsattanok az erőtől, az energiától. Jókedvű, pozitív, elégedett vagyok az edzéstől. Számomra így lesz teljes és kerek minden. Mozgásban az élet!
 

Tovább

Izmos test és sport – de nem bármi áron!

Új sorozatomban a hét edzőjének égisze alatt minden alkalommal más edzőnek teszem fel ugyanazt az 5+1 kérdést. A kérdések mindig ugyanazok, a válaszok sportonként eltérőek. Vincze Tímea rúdtáncot és hozzá kapcsolódó „légies” sportokat oktat. Már bőven a felnőtt éveiben, nagy súlyfelesleggel kezdett el balettozni, majd rákapott a rúdtáncra. Rengeteget mozog, mégis azt vallja, a sportot nem kényszerből kell csinálni!

Vincze Tímea

Miben rejlik az általad oktatott sport különlegessége?

A rúdtánc fitnesz és az aerial hoop (légtornász karika) különlegessége abban rejlik, hogy egyik sem átlagos, megszokott mozgásforma. Tornászok, táncművészek, akrobaták, artisták - tehát nem átlagemberek - űzik ezeket a sportokat. Hozzánk mégis teljesen hétköznapi emberek járnak a terembe, akik nem rendelkeznek ilyen jellegű sportmúlttal. Az élő példa én vagyok, aki 30 évesen találta ki - nem kis súlyfelesleggel-, hogy elmegy egy felnőtt balett tanfolyamra, mert meg akar tanulni spárgázni. Utána pedig következett a rúdtánc, ami szintén hatalmas fizikai erőt igényelt. Valami még különleges ezekben a mozgásformákban: úgy épülnek egymásra a szintek, hogy egy teljesen átlagos fizikummal rendelkező ember is képes már az első órán végrehajtani egy-két trükköt. Az általam oktatott mozgásformák növelik a koordinációt, az erőnlétet, a hajlékonyságot, az egyensúlyérzetet és rettenetesen jól formálnak.

Kigyúrt, szálkás vagy elfér egy kis felesleg?

Ez egy érdekes kérdés, mert mostanában egyre jobban a kigyúrt, szálkás test felé tendálunk. Itt most inkább a női nem szemszögéből közelíteném meg a kérdést.

Legyünk őszinték magunkhoz: testépítő-fitnesz szakon végeztem és jól tudom, a nők nem arra lettek teremtve, hogy katonák legyenek és szerintem arra sem, hogy 2 gyerek után ellustultan, a szülésből megmaradt plusz 10-20 kilogrammal éljenek. Visszakanyarodva ez eredeti kérdéshez, én mindenképp az izmos testalkatot részesítem előnyben, amely mögött erőnlét is rejtőzik. Szálkás szeretnék lenni, de ha nem diétázom végig az életem, akkor nem fog menni, mert imádok enni, éppen ezért elfér egy kis felesleg itt-ott. Szerintem erről a kérdésről azok a nők, akik rendben vannak saját magukkal ugyanígy vélekednek.

Mik a jó edzés alapismérvei?

Amikor azt a visszacsatolást kapod, hogy a vendéged heti rendszerességgel visszajár és elkezd az élete részévé válni a rúdtánc vagy a légtorna. Jó edzés az, amikor látod, hogy a vendéged a kezdeti botladozások után  a 10. óráján már magabiztosan hajtja végre a feladatokat, és ha lesve is, de nézi magát a tükörben és tetszik neki az, amit lát.

Mitől lesz valakinek egészséges az életmódja?

A mozgástól, az étkezéstől és a kiegyensúlyozott lelkiállapottól. A mozgás alatt értem a heti 2-3 alkalmat, az étkezés az egy külön téma, illetve hogy mi az egészséges és mi nem. Sok alapélelmiszer van, amit a nagyszüleink használtak, de mi már kihagyjuk. Azonban nem szabad mindent kiiktatni - kivéve, ha valamilyen ételallergiában szenvedünk. Meg kell találni az arany középutat, amiben még komfortosan érezzük magunkat.

Melyik sporteszközt tartod a leghasznosabbnak?

A saját testsúlyos edzést tartom a leghasznosabbnak, ezáltal mindent, ami kapcsolódik a gimnasztikáéhoz, a rúdtánchoz, a TRX-hez, a jógához és a pilateshez. Néha nem árt a súlyzós edzés sem. Ha az ember ügyesen kombinálja a sportokat, akkor hihetetlen eredményekre képes. Ezért van nálunk is többféle óratípus.

Milyen motiváció az, amely mindig hat rád, ha nincs kedved mozogni?

Ez nálam nagyon ritka, mert a sport teljesen beépült a mindennapjaimba és az életem része lett.

Minden reggel 30-40 percet edzek és délután órákat tartok, általában egy pihenőnapom van a héten, amikor teljesen passzívan pihenek, de ha úgy érzem hét közben, hogy nem kívánom a mozgást, akkor kihagyom. A sportot nem úgy kell felfogni, mint egy kényszer foglakozást, hanem mint napi rutint, (mint például az evést, olvasást, alvást). A lényeg hogy élvezzük azt, amit csinálunk.

Tovább

Mehet a like!

Budapesti sportok - Move it, Blondie

blogavatar

Sportolnál, de sosem hallottad az edzés nevét azelőtt? Nem tudod, mit válassz, mennyibe kerül és hogy mire számíts? Ne kockáztass, én minden sportot kipróbálok helyetted Budapesten - tapasztalataimat a blogon osztom meg Veled! Emellett ismert emberektől, sportolóktól, edzőktől olvashatsz inspirációkat, hogy még a legzordabb időben vagy fáradtan is örömmel menj el edzeni. Mindez egy lelkes, szőke lány szemén keresztül, szubjektíven - nem csak nőknek! Földön, vízen, levegőben.