A karácsony nem ment fel minket az egészség alól

A karácsonyi nagy kajálások és pihenések mellett talán a mozgás az utolsó, ami eszünkbe jut. Nincs is ezzel baj, hiszen az egész éves munkát sokunknak rituális semmittevéssel esik jól kipihenni. Ha azonban igényed van rá, vagy picit rákészülnél az újévi fogadalmadra, némi sportot beiktathatsz az ejtőzés mellé.

Nádasi Krisztián, személyi edző, a funkcionális köredzések ásza

Karácsonykor mi magyarok hajlamosak vagyunk elfeledkezni az ünnepi asztalnál arról, hogy van még holnap is. Mert meg kell kóstolni a nyolcadik fajta süteményt - ami mindig csak egy falatka -, a két szelet bejgli és a fáról elcsent szaloncukor meg függelék között. De enni kell mind a három levesből, meg a hatodik főételből is, ugye. Edzőként sokszor hangoztatom az étkezés fontosságát az alakformálás szempontjából. Karácsonyra tekintettel azonban ennek kiváltképp jelentősége van. A túlevésnek a szervezetet ért hatalmas sokk mellett az a másik eredménye, hogy bizony napok alatt érezhetjük az olykor alvásba, vagy asztal mellőli pihenésbe torkolló evés hatását a ruháinkon, vagy a tükörben is. A fő tanácsom az lenne, ami általánosan is igaz: együnk lassabban és kevesebbet. Ha tényleg mindent meg akarunk kóstolni, akkor meg pláne kevesebbet.

Az igazán elszántak találnak karácsonykor - vagy a két ünnep között - is nyitva tartó termeket és vannak elvetemült edzők is, akik alig várják, hogy becsekkolj az órájukra.

a hét edzője karácsony evés Krisztián

Ugyanakkor azt gondolom, hogy a szeretet ünnepén nem baj, ha tényleg engedünk egy kicsit az egész éves hajtásból és alternatív mozgásformák felé tolódunk. Például, ha a terem helyett inkább a szabadban sétálunk, vagy kirándulunk egyet - akár családostul. Vagy ha már együtt a család, nézzünk meg egy felnőtt játszóteret. Ha semmi esetre sem akarunk az otthon fenyőfa illatú melegéből kimozdulni, de vágyunk egy kis mozgásra, akkor szerezzünk egy-két flakont (vagy megpakolt ételhordót), ami jó lesz súlynak és végezzünk egyszerű, saját testsúlyos gyakorlatokat, mint guggolás, fekvőtámasz, karhajlítás, szökdelés, plank, stb.

Tovább

Paleo szemszög: a cukor drog és a falási rohamok leküzdhetőek

Posta Renáta életmód tanácsadóként már évek óta a paleolit táplálkozás híve és a cukor lelkes mellőzője. Korábban ő is azok közé tartozott, akik egy multiban dolgozva, a sok teendő közepette két-három óránként esznek valamit, ám a szervezete idővel jelezte, hogy nem jó úton jár. Első kézből kaptam választ arra, hogy valóban ki lehet-e védeni a falási rohamokat és hogy miként lehet ellenállni a cukornak.

Amióta a paleolit étrendet követed, többek között szénhidrátot sem fogyasztasz. Mit tapasztaltál meg magadon először a megvonás után?

Szénhidrát nélkül stabilabbá vált az energia-, az inzulin- és a vércukorszintem. Az étrendemet átalakítottam fehérjedússá, mellette elegendő zsiradékot fogyasztok, ezekből nyerem az energiát és az erőt a sporthoz. A paleós életvitelem alatt még nem voltam olyan edzésen, amit ne bírtam volna végigcsinálni. Az edzőtermekben a legkárosabb dolognak a szőlőcukrot tartom. Gyakori helyzet, hogyha valaki elmegy egy - nem extrém módon megterhelő - órára edzeni, már harminc perc eltelte után körbejár az edző cukrot kínálva. Na, ettől teljesen kivagyok! A cél a zsírégetés lenne, nem a szervezet cukor általi felpörgetése, ezt sosem értettem igazán.

paleolit cukor étkezés függőség ezt figyeld Posta Renáta

A paleónak köszönhetően az abszolút cukorellenesek táborába tartozol.

A cukorról nagyon határozott véleményem van. Nem értem például, miért van az energiaszeletekben, amikor egy brutális energiaforrás. Persze sokkal egyszerűbb betolni egy szeletet, mint harmonikus életmódot folytatni - gondolok itt a nyolc óra alvásra, a konfliktusok megoldására, az ideális munkakörnyezetre, és persze az egészséges táplálkozásra. Fokozottabb helyzetekben mindig kell, ami feldob, de a cukor egy drog! Ha rászoktatjuk a szervezetünket, utána már nem tudjuk elengedni, rákapunk és ez könnyen függőséggé alakul át.

A cukorra nincs szüksége a szervezetnek, de általa bármilyen élelmiszeripari termék finomabb és eladhatóbb lesz. Emellett még íztompító hatása is van, aki le akar állni vele, annak legalább két hét kell a kitisztuláshoz. Ez az idő vízválasztó, nem a csodát kell várni, csak türelemmel, alázattal végigcsinálni, és akkor rendbe jön a szervezetünk.

Tovább

A személyi edző akkor jön, amikor az ingyenes edzéstervek kudarcot vallanak

Sebestyén Tamás, a KissLife Fitness szakmai vezetője otthonosan mozog a személyi edzés világában, találkozott már érdekes helyzetekkel is. Megkértem, hogy mondja el, miért is érdemes és jobb életbiztosítás a villámdiéták, az önsanyargatás és a beesett bokával való egyedüli futás helyett inkább egy szakemberre, másnéven személyi edzőre bízni magunkat hosszútávon.

Személyre szabottság

Rengetegszer találkozom olyan esetekkel, amikor az emberek letöltenek egy edzéstervsablont és azt csinálják, mondván másnak is bevált. Ilyenkor csak egyet felejtenek el:

mindannyiunknak más testalkati adottságai vannak, különböző a sportmúltunk, egyesek fizikai, mások irodai munkát végeznek, éppen ezért másként alakul az izomrendszerük is.

Ha letöltesz egy edzéstervet, az lehet, hogy száz emberből pont neked beválik, másban viszont kárt tesz. Az egyik tanítványom úgy jött el élete első edzésére, hogy hozott egy képet magával az egyik híres amerikai banda kigyúrt énekeséről (nem kevés szteroid segíthette elő a kívánt forma elérését, de ezt laikusként kevesen tudják megállapítani). Kijelentette, hogy ő így akar kinézni, de utál sportolni, számára nem jelent örömet a mozgás. Hosszas munka után már elmondhatom, hogy közel áll ahhoz, hogy igazán megszeresse a sportot és az átalakult teste miatt sok pozitív visszajelzést kap a külvilágtól is (és persze már nem akar annyira kigyúrt lenni).

Folyamatos nyomon követés és visszacsatolás

Nehéz rájönni a rizikófaktorokra visszacsatolás nélkül, hiszen legtöbbször azt hisszük jól csinálunk valamit, miközben nem. A személyi edző folyamatosan edzésnaplót vezet, nyomon követi a fejlődést. Találkoztam már olyan esettel is, amikor a tanítvány szépen fejlődött, de egy idő után megállt ez a tendencia. Kiderült, hogy korábban elment túrázni, rosszul lépett, ezért a bokájával már másképpen tudott edzeni. Mikor ez kiderült, elkezdtünk a problémájával foglalkozni, így tovább folytatódhatott a fejlődése. Ha ez nem derül ki, abba is hagyhatta volna a rendszeres mozgást.

Akkor is motivál, ha mélyen vagy

A motiváció nagyon ingadozó tényező az embereknél. A könnyebbik eset, ha az illetőnek van belső motivációja, magáért csinálja és mindent megtesz az eredmény érdekében. Ez a sportolói fejjel való gondolkodás csupán az esetek 5 százalékát teszi ki! Az emberek nagyrésze általában külső motivációval rendelkezik (család, barátok, férfi-női ideál, megfelelési kényszer). Ez nem tartós dolog, mindig vannak mélypontok, ilyenkor az edzőnek kemény motivátori szerepet kell betöltenie, okosan kommunikálnia és felébresztenie a tanítvány belső motivációját, ezáltal könnyebben fejlődik, mintha önmagát motiválná. Egy jó szakember mindig tudja kihez hogyan kell szólnia: lehet, hogy van olyan vendég, akivel beszélgetni kell, másnak leordítani a fejét. Mindenkinek más a kommunikációs csatornája.

sport motiváció ezt figyeld személyi edzés személyi edző
Villám módszerekkel eredménytelen az út

A cél elérésének leghatékonyabb módja - még ha rövidtávon költségesnek is tűnik - egy jó szakember. Edzéstervet bárhonnan le lehet tölteni, akárcsak étkezési iránymutatást, Youtube videókat; több idő kell hozzá, hogy azt tökéletesen megtanuljuk, ellenben ha ott van egy szakember, aki figyeli a tanítványt, a légzéstechnikáját és közben motiválja, tanácsot ad és étrendet ír neki, az úgy bőven megéri. Hosszútávon személyi edző nélkül is ugyanott tarthatunk anyagilag: aki le akar fogyni, használhat csoda edzésterveket, csodagépeket, villámdiétát, olcsó és megfizethető dolgokat, amikkel elpazarolja az idejét, a pénzét és nem kerül sokkal közelebb a céljához. Ezzel szemben, amikor elmegy egy jó edzőhöz (még ha soknak is tűnik elsőre), biztos lehet abban, hogy megéri majd neki. Nem mindegy, hogy azt a napi 1-1,5 órát fölöslegesen, egy ismeretlen forrásból szerzett edzéstervvel vagy valóban hatékonyan tölti el. Az edzés alatt a hatékonyság maximalizálása érdekében elengedhetetlen a megfelelő koncentráció is.

Megelőzheted a sérüléseket

A prevenció szó sokak számára ismeretlen, legtöbben csak a rehabilitációt ismerik, aminek a végkimeneteleként a sérülés előtti állapotot kellene visszaállítani, ez hosszadalmas folyamat. Sokkal könnyebb lenne preventív szemlélet szerint előre gondolkodni és ennek megfelelően felépíteni egy edzéstervet, hogy megelőzhető legyen a sérülés. A sérülés olyan, mintha összetörnénk egy autót: kicserélünk rajta mindent, de nem lesz már ugyanolyan, mint azelőtt és sosem fog ugyanannyit érni. Használati tárgyból tudunk venni másikat, de az izmokkal, ízületekkel nem ez a helyzet. A sportolóknál is azt látom, hogy Magyarországon még gyerekcipőben jár a prevenció, az élsportban is inkább a rehabilitációval foglalkoznak.

Sokan elfelejtik, hogy nem az a legdrágább sportoló, akinek a legtöbb a fizetése, hanem az, aki a kispadon ül, mert sérült.

Lelkitámasz

Amennyiben egy megfelelő empátiával rendelkező személyi edző felismeri a tanítványa lelkiállapotát, hozzá tudja igazítani az edzést, így annak terápiás hatása is lehet. Sok edző erre nem figyel, pedig egy a hosszútávú edzésmunkának az empátia az alapja. Az előre megírt edzéstervet rengeteg minden befolyásolhatja, az aktuális napi edzéseket a fizikai- és lelkiállapothoz kell alakítani. Fel kell mérni, hogy mennyire valós a probléma: valóban nagy a baj vagy csak hisztiről van szó. Szerencsére nem csak én látom így. A teremben, ahol dolgozom, a megfelelő kommunikáció és az empátia egy elvárt, általános szemléletmód, amit belső képzésekkel fejlesztünk is. Ugyanakkor ez egy munkakapcsolat, valamilyen szinten meg kell tartani a három lépés távolságot, figyelni kell, hogy ne essünk át a ló túloldalára és ne kerüljünk túl közvetlen kapcsolatba, főleg az ellenkező neműek esetében.

Tovább

Így lesz egy fodrászból dobogós paralimpikon

Osváth Ricsi története olyan, amit sokszor a filmekben is látunk: volt egy szenvedélye, a vívás, amit egy komoly sérülés miatt hagyott abba, majd egy teljesen más úton járt, de az élet mégis visszaterelte őt az eredeti kiindulásba - csak más felállásban. Ennek köszönheti, hogy a londoni és a riói paralimpián is képviselhette Magyarországot egy kerekes székben: mindkétszer éremmel jött haza!

A Szatmárnémetiben született Osváth Richárd már kilenc éves korában elkezdett vívni - emellett pár hónapig focizott is. Végül csak maradt a vívásnál és az edzőnője bíztatására a szülei elkezdték neki erőltetni a sportot: így nyerte meg a gyerekbajnokságot, volt balkán bajnok és életét onnantól fogva végigkísérte a vívás.

sport sportceleb movitáció interjú paralimpia Osváth Ricsi

"2004-ben, első éves egyetemista koromban, focizás közben szereztem egy porcsérülést Nagyváradon. Megműtöttek, majd még egy évig vívtam annak ellenére, hogy nem volt gyors a felépülésem. A szakemberek mutattak pár gyakorlatot, azokat csinálgattam, de így sem lett egészséges a térdem. Pár hónappal később jött a junior világbajnokság, ami után már többször is megműtöttek. 2006 augusztusában újra ráestem a térdemre, amitől elfertőződött. 2009-ben ismét jelentkezett a fertőzés, ami után teljesen megmerevedett a jobb térdem, mert összeforrt benne két csont. Szó esett a protézisről is, de egyrészt addigra már sok műtéten voltam túl, másrészt nem is garantálták, hogy befogadja a szervezetem, ezért inkább kihagytam a lehetőséget" - meséli Ricsi zanzásítva azt az időszakot.

Tovább

A sport öröme nem csak az épeknek jár: Stretching

Rajt:

Az utóbbi években több olyan helyzet is adódott az életemben, amikor testileg vagy szellemileg sérült emberekkel találkoztam, esetleg interjút is készítettem. Sőt, sokszor keresem a különleges történeteket, hiszen ha csak egy kis időre is, de általuk más szemüvegen keresztül láthatjuk az életet. A sérülteknek ugyanolyan jól esik és jót tesz a mozgás - akár a saját kereteiken belül - és ugyancsak felpezsdítheti a közérzetüket, ha emberek között vannak. A SUHANJ! Fitness az első olyan fitneszterem, ahol látás-és mozgássérültek, valamint épek ugyanúgy, akár egyszerre tudnak edzeni.

Mi lehet a titok? Alapjaiban véve a maximális empátia és az előítéletek falakon kívül hagyása. A többire én is kíváncsi voltam.

Ahogy én láttam:

A nagy ablakok miatt már kívülről látni, hogy itt bizony sportolnak. Az első benyomásom, miután belépek a helyre: minden mennyire kék, de olyan szép fajta kék! Ez nem egy hagyományos edzőterem, nem pihennek nagy számban fehérjeporok a polcon, sőt, kimondottan letisztult a recepció és környéke. Este van, pár ember szállingózik a helyen, olyan konditeremtől szokatlan, de pozitív csönd van, a hely sem gigászi méretű, az öltöző tiszta és mindenki számára könnyen elérhető. Mivel óra előtt már egy másfél órás jógát lenyomtam, csak itt döbbenek rá, hogy az előző helyről annyira elsiettem, hogy ott maradhatott a másik macinacim. Nincs mit tenni, sztreccs farmerben kell stretchingelnem. 

földön sportA fitneszteremnek van egy kardió része, ahol gépeket lehet használni és a terem, ahol az óratípusokat lehet kipróbálni; ez utóbbi közvetlen a női öltöző mellett van, ahol már a gyertyafény mellett, hard body hang, TRX-ek, gumikötelek és polifoamok hegye vár minket - bár mi ténylegesen ezekből csak az utolsó kettőt fogjuk használni.

Mindig is érdekelt hogyan edzhetnek együtt teljes összhangban épek és sérültek, már csak amiatt is, mert az utóbbiak konditermi tapasztalatiról (már ha volt ilyen) nem sok jót hallottam.

Ennél az óránál most első kézből tapasztalhatom meg ezt az élményt, hiszen két látássérült is velünk fog mozogni. Gréti, az oktató mindent a legnagyobb természetességgel kezel, legyen szó instruálásról vagy a gyakorlatok kivitelezéséről.

földön sportA látássérült résztvevők is könnyedén integrálódnak, néha az az érzésem, hogy még jobb testtudattal rendelkeznek.

földön sportMinden egyes testrészt átmozgatunk és nyújtunk, a háttérben a fényképező kattogásának hangján túl populáris zenék szólnak normál, átéléses hangerőn, néhánynál olyan érzésem támad, mintha Calvin Harris is itt lenne velünk.

földön sport

földön sport

Hiába "csak" strertchingelünk, sokat dob a rajtam, amikor mozgás közben meglátom a SUHANJ! Fitness jelmondatát a falon: Erőt adunk!

Na és hogy ülőmunkát végzőként melyik gyakorlat az én kedvencem? Naná, hogy a nyak nyújtásos rész. 

földön sportAmi fontos:

Ritkán fordul elő, hogy két edzésre menjek egymásután, a dupla lazító és egyben erősítő edzés igazán jól esett egymásután ebben a sorrendben. Az is egyértelművé vált, hogy a stretching kiváló kiegészítése a kemény edzéseknek. Egy szolid lélektani utazáson is részt vettem, ami kommunikáció formájában folytatódott az öltözőben. Nyitott, az emberi sorsok és a sport iránt érdeklődő emberként azt érzem, hogy a jövőben bármikor szívesen részt vennék újra az órákon. 

Hol? SUHANJ! Fitness, Budapest XIII. Tátra utca 6.
Mit vigyél? váltócipő és ruha (tényleg:))
Férfi/nő arány: megoszlik

Tovább

Mehet a like!

Budapesti sportok - Move it, Blondie

blogavatar

Sportolnál, de sosem hallottad az edzés nevét azelőtt? Nem tudod, mit válassz, mennyibe kerül és hogy mire számíts? Ne kockáztass, én minden sportot kipróbálok helyetted Budapesten - tapasztalataimat a blogon osztom meg Veled! Emellett ismert emberektől, sportolóktól, edzőktől olvashatsz inspirációkat, hogy még a legzordabb időben vagy fáradtan is örömmel menj el edzeni. Mindez egy lelkes, szőke lány szemén keresztül, szubjektíven - nem csak nőknek! Földön, vízen, levegőben.