Ha foglalkoztat a gondolat, hogy belevágj egy nagy kalandba és vitorlázni kezdj, vagy netán hátrahagyva eddigi utas státuszodat inkább hajóskapitányi babérokra törnél, akkor mindenekelőtt érdemes pár dolgon elgondolkoznod. Az összegzéshez Méder Áron profi, földkerülő vitorlázó járult hozzá hasznos tanácsaival, és az általa már megjárt helyek listájával.

 

Profi vagy nem profi?

Ennek az élménysportnak két ága létezik: a túra-és a versenyvitorlázás. Míg az előbbi könnyebben elérhető és kivitelezhető, az utóbbira sok időt, energiát és pénzt kell rászánni, ám egyik nem megy a másik nélkül. Amennyiben komolyan érdekel, mindkettőhöz szükséges egy vitorlás tanfolyam elvégzése – hasonló módon az autóvezetéshez – amely jogosítványt ad a hajó vezetésére. Az oktatás időszaka a tavasz és az ősz, ugyanis ekkor jobbak a szelek és kevesebben vannak a vizeken. Ha megszerezted a jogosítványt, de nem vagy még biztos magadban, érdemes egy plusz kapitányt vagy legénységet is belekalkulálni az első vitorlabontásokhoz. Elvégre a Wall Street farkasa sem egymaga vezette hatalmas hajóját.

Áronnal tavaly már teszteltem a balatoni vitorlázást

Mit vegyek fel?

Ez attól függ, hol fogjátok szelni a hullámokat. A Balatonon való hajózáshoz például elegendő az esőkabát, a sportcipő, a napszemüveg és naptej. Az Adriára azonban már vitorlás kesztyű, deck cipő, technikai aláöltözet, gyorsan száradó nadrág is szüksége. De ha például az Atlanti-óceánt céloznád meg, számolni kell egy pár gumicsizmával és néhány további specifikus, több híres márka által kínált öltözettel.

Saját vagy bérelt?

Hajóbérlés esetén az első szempont hogy hány fő lesz a fedélzeten. A 2-5 kabinos hajókból elérhető kényelmesebb és sportosabb változat is, a felszereltségtől függően van bennük szalon, zuhanyzó, így magas szintű kényelmet tudnak biztosítani az utasok számára. A bérléshez is szükséges képesítés, a kapitánynak a hajó kiválasztása előtt érdemes utánanézni az útvonal jellemzőinek, mindehhez tapasztalat szükséges. Mindenhol mások a szelek, az áramlatok, Francia Polinéziának például van egy jellegzetes „furcsa hullámos”, korallos része, de hasonló jellegzetesség az Adrián bármikor hirtelen lecsapható szélvihar, a bóra is.

Európai úticélok

Kezdetnek balatoni és adriai kiruccanások ajánlottak a frissen megszerzett jogosítvány tesztelésére: kipróbálhatjuk tengerálló képességünket, a tengeri betegségre való hajlamunkat, valamint navigációs tehetségünket. Az Adria kiváló terep a tengeri vitorlázás mesterfogásainak elsajátításához, mindeközben megismerhetjük a gyönyörű régi városok, nemzeti parkok, lakatlan szigetek varázslatos világát is. Egy hét a tengeren felér egy nyaralással.

Ha már profi vagy és több látnivalóra vágysz Európán belül, a Földközi-tenger lesz a te vized! A száguldó cirkuszpártiaknak, májusban Monacóban, a gyorsasági nagydíjon a helyük. A francia Riviéra amellett, hogy exkluzív helyszín, magas színvonalú marinákkal és kikötőkkel rendelkezik.  Az UNESCO világörökség részeként tartják számon a korzikai Bonifacio-t, és ha már arra jársz, Szardíniát se hagyd ki.

Mallorca, Minorca és Ibiza: ez utóbbi sokak kedvenc buli terepe; gondolj bele mennyire menő vitorlással megérkezni a szórakozóhely „elé”. A másik két sziget sincs messze a bulis helytől, napközben nagyszerű elfoglaltságot nyújthat kis szigetekre eljutni vagy olyan öblökbe úszkálni, amit csak vitorlással lehet megközelíteni. Mallorca egyébként igen gazdag a történelmi látnivalókban is. Ki ne felejtsd a szicíliai Lipari-szigeteket (vulkánok a tengeren), és szárazföldi programként egy jó kávé után az Etna is megtekinthető Szicíliában.

Északon Svédország, Finnország és a norvég fjordok érdemlik meg a figyelmet. Ezekbe az országokba naponta indul repülőjárat és könnyen bérelhető vitorlás. Nyáron kellemes, 20 fokos időre számíthatsz, és még a vikingekkel sem fogsz találkozni.

Az Óperenciás tengeren is túl

Amerika:

Mikor itthon tombol a tél és a hideg, egészen áprilisig bezárólag érdemes elutazni a Karib-tengerhez egy-két hétre. A karibi térségben több lakatlan sziget található, így még azt is átélheted, hogy milyen lehetett Kolumbusznak felfedezni Amerikát, amikor ezek valamelyikére megérkezel. Dominika szigete gyönyörű kék vize és fehér homokja mellett még az őslakos karibi indiánokkal is „rendelkezik”. A kevés turista és érintetlenség szempontjából Saint Lucia szigete is az élen jár. A Brit Virgin-szigetek védett hely és sima vize miatt ideális kezdő vitorlázóknak, gyerekek, idősebbek, sőt tengeri betegek is mehetnek. 

Ázsia:

Francia Polinéziában május és december között nincs tájfun szezon, ekkor érdemes a paradicsomi szigeteket körbehajózni. A leginkább javasolt és ismert helyek Bora Bora és Tahiti. Thaiföld egy-két hét alatt körbevitorlázható, sok kisebb szigete mellett Phuket az egyik legismertebb és legszebb; a térségben december és március között a kevésbé rutinos vitorlázók is gyakorolhatnak.

Ausztrália:

Legalább két hétre érdemes menni, búvárkodás és élővilág szempontjából is nagyon ideális terület. Sydney és Új-Zéland szintén jó úticélok.

A földkerülő kapitányról:

Méder Áron 2006 és 2009 között Carina nevű hat méteres vitorlásával egyedül megkerülte a Földet. Több tízezer tengeri mérföldön van a háta mögött, mind máig aktívan szervez vitorlás utakat kül-és belföldön egyaránt, az Ocean Sailing SE egyik alapító tagja. Meggyőződése, hogy a tengeri és az óceáni vitorlázáshoz elegendő tapasztalat szükséges az alapszintű hajóépítési tudással egyetemben. Szerinte a vitorlástúrákon nem csak a külső környezetre, hanem befelé is kell figyelnie kell az embernek. Ikonikus mondata, a „Békét és szelet!” már-már a védjegyévé vált. 

Méder Áron